Convention Prague – z historie
Historicky první setkání leteckých nadšenců, sběratelů různých předmětů s tématikou dopravního letectví, se konalo pod názvem CAPC Convention 28. září 1996 v prostorách budovy Středního odborného učiliště dopravního, sídlícího na „staré“ Ruzyni. První úvahy o jeho konání v Praze sahají o několik let dříve, když po roce 1990 začali čeští fandové jezdit na podobné akce konající se již dlouhá léta v západních zemích.
Konání této první akce je spjato s tehdejším klubem nadšenců s názvem CAPC – Czech Airplane Photographers Club, který vznikl v dubnu roku 1995 a byl založen čtyřmi členy (Roman Spilka, Petr Šebek, Dan Vašut, Martin Štěpánek) především proto, že u nás do té doby neexistovalo žádné sdružení nebo klub, který by byl schopen aktivně fungovat. Ihned po založení klubu jsme tehdy začali vydávat časopis CAPC magazín – dvouměsíčník, o kterém dnes můžeme říct, že to byl vlastně předchůdce dnešních nejpopulárnějších webových stránek v tomto oboru, www.planes.cz . Tento časopis, byl nejprve černobílý, zpočátku tvořen téměř na koleni, později již tištěn barevný za vydatné finanční podpory tiskárny PeMa, vlastněné rovněž leteckým nadšencem Petrem Šimerou. Kromě velmi časově náročného vydávání časopisu za přispění zhruba 15 až 20 různě aktivních členů klubu, jsme hledali další možnosti klubových aktivit. Podařilo se nám zorganizovat například 5ti denní autobusový zájezd do francouzského Toulouse (účastnilo se cca 25 osob), kde jsme navštívili Airbus Industry a cestou jsme si „zaspotovali“ na několika velkých letištích včetně Milána, Paříže, Nice, Lucemburku nebo Frankfurtu.
Podnikli jsme rovněž několik leteckých zájezdů, z nichž asi nejpovedenější se konal v roce 1997, kdy jsme navštívili ukrajinská letiště Kyjev Borispol a Žuljany spolu s opravárenským závodem, letiště Charkov (s krátkým divertem do Záporoží), dále letiště Tbilisi v Gruzii, obě arménská letiště Zvartnots a Jerebuni a další arménské letiště Gyumri .
V roce 1996 tedy došlo i na první Convention, jehož příprava tehdy zabrala díky nezkušenosti téměř půl roku. Nejsložitější bylo nalezení vhodných prostor v areálu letiště Praha, které musely splňovat především naše požadavky na velikost prostor (předpokládali jsme účast alespoň stovky
návštěvníků), snadnou dostupnost nejen pro zaměstnance letiště, ale i pro veřejnost, dostatek světla v sále (tehdy byl hlavní sběratelský artikl diapozitivy, které bylo nutné důkladně prohlédnout na denním světle), dostatek stolů pro případné prodejce a dále finanční dostupnost pro nás organizátory. To vše nakonec splňovaly prostory Středního odborného učiliště dopravního, v té době vlastněné ČSA, kde bylo nakonec nutné ještě zajistit občerstvení externí firmou. Posledním důležitým krokem byla propagace akce. Tehdy ovšem nebyly takové možnosti přes Internet, takže jsme museli objednat inzeráty v některých leteckých časopisech a také jsme vylepovali plakáty s informací o akci po celém letišti.
Akce se nakonec vydařila nad očekávání dobře, celkem přišlo téměř 200 fandů letectví včetně zahraničních hostů a nedošlo k žádným problémům, na akci jsme slyšeli jen samou chválu, což nás povzbudilo do dalších let.
1. CAPC Convention
28.9.1996, Střední odborné učiliště dopravní
2. CAPC Convention
27.9.1997, Střední odborné učiliště dopravní
3. CAPC Convention
26.9.1998, hangár F (ČSA), 6 patro
4. CAPC Convention
25.9.1999, budova Rodop , restaurace Avion
Poprvé se koná tombola, první cena je letenka od spol. Swissair
5. CAPC Covnention
23.9.2000, budova Rodop, restaurace Avion
6. CAPC Covnention
12.9.2001, budova Rodop, restaurace Avion
7. CAPC Covnention
28.9.2002, budova Rodop, restaurace Avion
Poprvé zorganizována „ramp tour“ pro zájemce
8. CAPC Covnention, naposledy použit tento název
9.2003, budova Menzes Cargo, jídelna Jope
9. PRG Convention
9.2004, budova ŘLP na starém letišti
10. PRG Convention
9.2005, budova ŘLP na strém letišti
11. PRG Convention
23.9.2006, hotel Transit (dnes Holiday Inn Airport Prague)
Poprvé je Convention v tomto hotelu, který se stává asi nejoblíbenějším a nejreprezentativnějším místem pro konání . Tentokrát je pronájem částečně sponzorován jednou firmou.
12. PRG Convention
22.9.2007, z finančních důvodů zpět v budově ŘLP na Starém letišti.
Součástí akce byla i exkurze na plochu letiště a večerní posezení v baru.
13. PRG Convention
27.9.2008, budova ŘLP na SL
Exkurze na ŘLP do Jenče
Na Ruzyni jsou ze zajímavých letadel ten den An124 Volga Dnepr, B757 Pace, B737BBJ White Saphir.
14. PRG Convention (poprvé jarní)
18.4.2009 budova ŘLP na SL (bez doprovodné akce)
Na Ruzyni ten den parkuje Tu154 Aviaenergo.
15. PRG Convention
26.9.2009 Holiday Inn
Vracíme se na oblíbené místo z r.2006 a díky vstřícnému přístupu nového vedení jsou prostory již finančně dostupné
Na Ruzyni v ten den přistává na palubě A320 Alitalia papež Benedikt XVI, z dalších zajímavostí B737-800 Viking, C130 Royal Air Force a poslední sezonní let B767 DL z ATL. V noci se objevuje poprvé na Ruzyni MD11 Lufthansy.
16. PRG Convention
24.4.2010 Holiday Inn
Toto období je zasaženo do té doby pro nás neznámým jevem, kdy před pár týdny začala chrlit lávu islandská sopka a na několik dní úplně paralyzovala letecký provoz téměř nad celou Evropou. Letecký provoz se v ČR vrací do normálu teprve pár dní před naší akcí, a to 19.4.
Ruzyně tento rok získává dva nové významné dopravce. Od 1.4. je otevřena nová „cargo“ linka (3x týdně) s B747F společnosti Yangtze River Express, o 2 měsíce později, 1.6. otevírá společnost Emirates denní lety z Dubaje do Prahy.
V ten den, 24.4. se v Praze objevují kromě již pravidelné linky B747F Yangtze ještě B747-200F Star Airlines Macedonia a An124 Antonov Desing Bureau.
Po convention se koná návštěva muzea Kbely a poté se večer část účastníků setkává v restauraci V Maštali v Kněževsi.
17. PRG Convention
25.9. 2010 Holiday Inn
Tombola s přispěním Emirates, po skončení convention pořádá Yirina exkurzi do letadla Emirates a některých zajímavých prostor letiště Ruzyně.
V Praze ten den B747-400F Rayyan AP-BIB a An12 Aerovis.